• 01/05-18

Andelsboliger på Grønttorvet revet væk

På få timer var 56 andelsboliger reserveret, da der i søndags var Åbent Hus for Iris Hus Tårnet. Det sker kun få måneder efter, at 92 andelsboliger i Iris Hus Karréen blev udbudt og solgt på kort tid

Andelsboligsalget på Grønttorvet går over al forventning. På trods af, at invitationen først blev udsendt fire dage før, var over 250 personer tilmeldt, da Grønttorvet i søndags holdt Åbent Hus for Iris Hus Tårnet. Andelsboligens popularitet kunne mærkes fra de tidlige morgentimer ved Grønttorvets showroom, hvor mange mennesker var mødt tidligt op for at komme først i køen og sikre sig drømmeboligen til dem selv eller deres børn.

Første købere sov på Grønttorvet i 2 dage

De morgenfriske havde dog svært ved at slå flere par, der havde ligget i kø på Grønttorvet i flere dage for at være de første til at få en bolig, når showroomet åbnede. Et af de par, der kom først, var familien Christensen, der opsatte lejr på Grønttorvet fredag eftermiddag – to dag før Åbent Hus.

– Vi endte med at få to dejlige lejligheder til vores to piger. Præcis de to lejligheder, som de gerne vil have, så det har været en rigtig god oplevelse. De er jublende glade, og det har bestemt været anstrengelserne værd at ligge herude siden fredag. Det kan vi tænke tilbage på i mange år, sagde Gitte Christensen, der sammen med sin mand Tom hjalp deres døtre med at reservere de to lejligheder.

Mange forældrekøb

Tom og Gitte er ikke de eneste forældre, der hjælper deres børn med at komme ind på boligmarkedet i Købehavn. I november var 300 mennesker mødt op til et lignende arrangement på Grønttorvet, hvor 92 andelsboliger i Iris Hus Karréen var sat til salg – også her blev alle 92 boliger revet væk. Ifølge FB Gruppen A/S, der står bag udviklingen af Grønttorvet, er ca. en tredjedel af de fremmødte til Åbent Hus for andelsboligprojekter på Grønttorvet, unge mennesker og deres forældre.

– Interessen for Iris Hus har været helt overvældende fra alle aldersgrupper. Men især unge mennesker og deres forældre viser stor interesse for vores andelsboligprojekter. Ejermarkedet i København er dyrt at komme ind på som ung, og netop derfor er andelsboliger en fantastisk boligform, da unge mennesker her kan komme ind på boligmarkedet, sagde Hans-Bo Hyldig, der er administrerende direktør i FB-Gruppen.

Unge kan komme på boligmarkedet

Et par, der har fået øjnene op for fordelene ved andelsboligmarkedet er Katrine og Mikkel, der reserverede en lejlighed på 7. sal i Iris Hus Tårnet.

– Jeg er meget begejstret for hele Valby, og da jeg så muligheden for at få en andelsbolig på Grønttorvet, så sprang vi til. Vi vil gerne have en andelsbolig, da det langt hen af vejen er billigere at have en andelsbolig i forhold til udgifterne til en lejebolig, fortalte Katrine, der bor i Valby Syd.

Kæresten Mikkel kommer fra Aalborg og glæder sig til at flytte ind i deres fælles lejlighed i Iris Hus Tårnet.

– Grønttorvet er et spændende projekt med et interessant perspektiv i forhold til grønne områder, og hvor der er plads til at udfolde sig. Samtidig er vi tæt på byen men stadig trukket lidt tilbage, så der ikke er så meget trafik, sagde Mikkel.

Alle boliger reserveret

Med kun 56 andelsboliger i udbud betød det, at mange måtte gå skuffet derfra. Til gengæld var glæden stor hos de mennesker, som var heldige at reservere en af boligerne. Var drømmeboligen allerede reserveret, stod mæglerene klar til at hjælpe med at finde en tilsvarende bolig i ejendommen eller skrive dem på venteliste til drømmeboligen. Iris Hus er klar for indflytning fra december 2018.